La ciutadania denuncia el Conseller de Sanitat: #QuerellaBoi


Aquest matí sis associacions ciutadanes hem presentat una querella criminal davant del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya contra el Conseller de Sanitat i altres alts càrrecs.

El dia 19 de novembre de 2012, La PARS, La Lliga de la Síndrome de Fatiga Crònica, Attac Acordem, Attac Catalunya, CATAC-CTS-IAC i DEMPEUS per la Salut Pública hem presentat una querella criminal contra el Sr. Boi Ruiz i el seu equip de govern del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya davant del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya.
Considerem que el conseller i el seu equip podrien haver comès els delictes tipificats en els articles del Codi Penal referits impediment de l’exercici de drets cívics (art. 542), a l’omissió del deure de socors (art. 196), al tràfic d’influències (art. 428) i les negociacions i activitats prohibides als funcionaris públics (art. 441). Aquesta querella és un segon pas en lluita per denunciar l’opaca gestió de la sanitat pública i l’atemptat contra els drets de la ciutadania. El març de 2012 ja vam presentar una denúncia davant la Fiscalia Superior de Catalunya. El fiscal va reconèixer el dany causat als ciutadans per les decisions del Departament de Salut, tot i això va decidir no investigar aquests fets. Per això, les entitats querellants vam decidir continuar investigant i presentar la nostra denúncia davant el TSJC. El perill en què avui es troba el dret constitucional de protecció de la salut és notori a Catalunya. Els ciutadans que signem aquesta querella som conscients que el sistema sanitari es pot veure ressentit com a conseqüència de la crisi econòmica que la societat està patint. Però les conseqüències de les decisions dels alts càrrecs que aquí denunciem provoquen un deteriorament en el dret de protecció a la salut que té un límit i és el que fixa la legislació vigent. Hi ha dades objectives que indiquen que el Departament de Salut ha incomplert i continua incomplint la legislació que regula, per exemple, les llistes d’espera, un dels indicadors clau a l’hora d’avaluar el dret d’accés de la ciutadania als serveis sanitaris, ja que l’ordenament jurídic atorga el caràcter de dret de les persones operar un temps màxim de 6 mesos. Aquest dret, en concret, ha estat vulnerat sistemàticament com a conseqüència de les decisions dels alts càrrecs de la Generalitat de Catalunya, amb plena consciència que les seves mesures conduirien a la seva vulneració, com exigeix ​​el Codi Penal per qualificar aquestes conductes de delictives.

Els problemes econòmics de la nostra societat no poden servir de justificació per impedir que els ciutadans exercim els drets regulats per Llei

La nostra legislació permet reduir pressupostos, reorganitzar sistemes o potenciar certs sectors econòmics en funció de la línia ideològica de cada govern, però en cap cas les mesures que s’apliquin poden portar al impediment de l’exercici de drets, com és el dret a la protecció de la salut que la Constitució instaura a l’article 43 i es desenvolupa a altres lleis, inclòs l’Estatut d’Autonomia de Catalunya. Els límits els posa la llei i el conseller i el seu equip els haurien sobrepassat amb coneixement de causa. Tan mateix hi ha indicis que el Departament de Salut estaria manipulant, i en alguns casos ocultant, dades oficials per minimitzar l’impacte en l’opinió pública de les dades reals i, el que seria més rellevant judicialment, potser per dissimular conductes delictives com les que denunciem en la nostra querella. La resposta de la ciutadania apel·lant als tribunals és obligatòria quan des dels poders públics encarregats de garantir els drets es prenen mesures que porten a que la ciutadania no pugui exercir-los, quan hi ha indicis que no estan complint la llei en elaborar la informació pública sobre llistes d’espera, quan hi ha ciutadans que moren per no poder ser atesos en centres sanitaris que han tancat, quan hi ha sospites que s’utilitzen estratègies estadístiques per amagar dades oficials a la ciutadania, quan els alts càrrecs de la sanitat pública tenen simultàniament alts càrrecs en el sector sanitari privat, quan es podria estar utilitzant la legislació de manera interessada per afavorir el sector privat, quan hi ha informacions que diuen que el mateix conseller presideix una empresa de serveis sanitaris privats o quan ha sortit a la llum que la dona del conseller ha estat recentment contractada en una corporació sanitària pública per fer tasques de gestió, la Corporació Parc Taulí de Sabadell, mentre s’està reduint el personal sanitari. La corrupció no acabarà fins que no acabem amb la impunitat. Els ciutadans querellants apel·lem a la resta de la ciutadania perquè col·labori a eliminar el sentiment d’impunitat que està instal·lat  als despatxos dels alts càrrecs de la Generalitat, que ni se’ls passa pel cap que els seus actes puguin tenir conseqüències penals i per això os convidem a cooperar de diferents formes, principalment aportant informació. Estem treballant en un canal de comunicació segur i que garanteixi la confidencialitat de tot aquell que participi. Quant estigui disponible us ho farem saber.

En la querella, que consta de 80 pàgines que componen el cos i de més de 400 pàgines d’annexos, manifestem que, sense entrar en el debat sobre sanitat pública versus sanitat privada, és inadmissible que els ajustos pressupostaris o, si s’escau, els canvis de model, es facin a costa d’impossibilitar l’exercici de drets garantits per llei per després, suposadament, tornar a recuperar-los.El conseller no va prendre les mesures suficients i necessàries que tenia al seu abast per corregir la situació caòtica que havia provocat, sigui per ignorància, incompetència o interès. Nosaltres pensem que és pel tercer. El conseller i el seu equip, ans al contrari, tot i saber que incomplirien la Llei van seguir prenent decisions que justificarien encara més la imposició de les penes relatives als delictes que denunciem.

El dret a la salut és un dels pilars bàsics de l’Estat Social, i el compliment de l’ordenament jurídic vigent, la base de l’Estat democràtic de dret.

Aquesta és la #SorpresaSanitat que us anunciavem ahir al Twitter.
.
I us recordem  també l’estrena del documental «La salut, el negoci de la vida» del SICOM, i la vetlla per la sanitat.

Acerca de Dempeus per la salut pública

Col·lectiu de persones en defensa de la salut pública
Esta entrada fue publicada en sanidad pública y etiquetada , . Guarda el enlace permanente.

24 respuestas a La ciutadania denuncia el Conseller de Sanitat: #QuerellaBoi

  1. Pingback: Porque la sanidad no se vende, se defiende, hoy #QuerellaBoi « Punts de Vista

  2. Pingback: La ciutadania denuncia el Conseller de Sanitat: #QuerellaBoi | Boletín Informativo de la Sanidad Pública

  3. Pingback: La impunidad mata #querellaBoi | Dempeus per la salut pública

  4. Pingback: La impunidad mata #querellaBoi | Boletín Informativo de la Sanidad Pública

  5. Pingback: La impunidad mata #querellaBoi « Lejos del tiempo

  6. Pingback: Privatización de la atención primaria en Figueres y l’Alt Empordà « Punts de Vista

  7. Pingback: Celrà es pronuncia contra els responsables del deteriorament de la sanitat pública | Dempeus per la salut pública

  8. Pingback: Celrà es pronuncia contra els responsables del deteriorament de la sanitat pública | Boletín Informativo de la Sanidad Pública

  9. Pingback: Privatización de la sanidad y resistencias | Dempeus per la salut pública

  10. Pingback: Privatización de la sanidad y resistencias | Boletín Informativo de la Sanidad Pública

  11. Pingback: Per Nadal, un caganer, un llibre i 2 tasses de @_cafeambllet « Punts de Vista

  12. Pingback: La espera para ser operado en Cataluña crece en otros 11 días en un semestre | Dempeus per la salut pública

  13. Pingback: La espera para ser operado en Cataluña crece en otros 11 días en un semestre | Boletín Informativo de la Sanidad Pública

  14. Pingback: La espera para ser operado en Cataluña crece en otros 11 días en un semestre | Salud y Bienestar Online

  15. Pingback: Boi Ruiz se libra de la querella (#querellaBoi) | Dempeus per la salut pública

  16. Pingback: Boi Ruiz se libra de la querella (#querellaBoi) | Boletín Informativo de la Sanidad Pública

  17. Pingback: Indicio 1. Las listas de espera, fuera de Ley (#LesLlistesDeBoi de la #QuerellaBoi) | Dempeus per la salut pública

  18. Pingback: Indicio 1. Las listas de espera, fuera de Ley (#LesLlistesDeBoi de la #QuerellaBoi) | Boletín Informativo de la Sanidad Pública

  19. Pingback: La operación limpieza de CiU se detiene en el conseller Boi Ruiz | Dempeus per la salut pública

  20. Pingback: La sanidad catalana y el butrón de la Conselleria de Salut | Punts de Vista

  21. Pingback: Los efectos indebidos del pase de pacientes de la sanidad pública a la sanidad privada. | Dempeus per la salut pública

  22. Pingback: Los efectos indebidos del pase de pacientes de la sanidad pública a la sanidad privada. | Boletín Informativo de la Sanidad Pública

  23. Pingback: Les llistes d’espera es disparen tot i les derivacions a la privada | Dempeus per la salut pública

  24. Pingback: Les llistes d’espera es disparen tot i les derivacions a la privada | Boletín Informativo de la Sanidad Pública

Deja una respuesta

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Salir /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Salir /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Salir /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Salir /  Cambiar )

Conectando a %s