La privatització i l’exclusió avancen a la sanitat catalana


Un artícle d’Albert Batiste Triadó  d’ATTAC Acordem.
.

 224046_516729378346493_547590634_n1Ja vem advertir en un article anterior http://www.acordem.org/2013/01/09/mas-mante-boi-ruiz-com-a-conseller-de-salut/, que el manteniment de Boi Ruiz com a conseller de Salut en el nou Govern de CiU sortit de les eleccions de finals de 2012, feia esperar una continuació de les polítiques de desmantellament del sistema sanitari públic i de foment de la seva privatització, que havia portat a terme l’anterior govern de CiU. També feia dubtar sobre el “gir social” que havia promès Esquerra Republicana de Catalunya quan va donar suport a la investidura d’Artur Mas.

Aparentment, en els mesos transcorreguts des de la presa de possesió del nou Govern, i a l’espera de l’aprovació del pressupost de la Generalitat (que està governant amb un pressupost prorrogat), no s’ha pres cap iniciativa rellevant per part de Govern o del Parlament en la línia de desmantellament i privatització que presidí l’anterior etapa.

Tanmateix, sí que, de manera solapada, s’estan fent actuacions en aquesta línia. Actuacions que, no pel seu caràcter puntual o preparatori cal deixar de denunciar.

  • L’informe Pricewaterhouse Coopers sobre modificació de l’Institut Català de la Salut: L’anterior Govern ja va deixar caure la seva intenció de fragmentar l’Institut Català de la Salut (organisme públic que és el principal proveïdor de serveis sanitaris a Catalunya), en petites empreses, i d’introduir el sector privat en la seva gestió; intenció que va ser rebutjada pels col.lectius de treballadors i d’usuaris, i va quedar aturada.Doncs bé, recentment el sindicat CATAC-IAC de treballadors de l’administració ha destapat els informesinterns encarregats pel departament de Salut a la consultora Pricewaterhouse Coopers, sobre modificacions legals a emprendre per tal de constituir societats mercantils, consorcis i entitats públiques sotmeses a dret privat dins de l’ICS. Aquests informes defineixen les modificacions a fer als estatuts de l’ICS a tal fi, així com les característiques de les futures entitats de dret privat, que funcionarien i contractarien el seu personal de manera autònoma com una empresa privada.El Departament ha negat haver encarregat l’informe, i diu que l’ha redactat l’empresa pel seu compte (???). http://www.catacctsiac.cat/principal.php
  • Pacients privats que es salten les llistes d’espera al Sant Pau: Fa uns mesos, la direcció de l’hospital de Sant Pau (un dels quatre més grans de Barcelona, que depèn d’una fundació pública sense ànim de lucre amb participació de la Generalitat, l’Ajuntament i l’església catòlica) va encarregar a la consultora Pricewaterhouse (un altre vegada aquesta empresa multinacional) informes per veure com introduir l’atenció a pacients privats dins de les pràctiques de l’hospital, seguint l’exemple de l’hospital Clinic que ja fa temps que ho fa a través de la societat Barnaclínic.                                D’acord amb aquests informes, a partir del mes de març l’hospital ha començat a admetre pacients privats, substituint la llista d’espera única que hi havia fins ara per una doble: una pels pacients de la sanitat pública, i un altra pels privats (que s’han d’esperar molt menys temps). Això, junt amb l’increment de les llistes d’espera “públiques” en els dos anys de govern de CiU (45 % al 2011 i 35 % al 2012), fa evident l’estratègia d’afavorir la sanitat privada, de manera fraudulenta al utilitzar recursos sanitaris públics costejats amb els diners de tots els ciutadans.http://ccaa.elpais.com/ccaa/2013/03/21/catalunya/1363899957_479255.html
  • Aplicació a Catalunya del Decret estatal 16/1912 a partir del mes d’abril: El mes de maig de 2012 el Govern de l’Estat va aprovar el Real Decreto-ley 16/2012, de 20 de abril, de medidas urgentes para garantizar la sostenibilidad del Sistema Nacional de Salud y mejorar la calidad y seguridad de sus prestaciones, amb importants reduccions en el dret a la salut dels ciutadans espanyols que ja vem comentar en un anterior article: http://www.acordem.org/2012/05/24/jornada-negra-per-a-la-sanitat-publica-a-espanya/Diverses comunitats autònomes (Euskadi, Andalusia) es van negar a aplicar aquestes limitacions, en especial la que excloïa del dret a l’assistència sanitària pública als immigrants sense papers. El conseller Boi Ruiz va declarar que a Catalunya es continuaria atenent a tothom “amb algunes matitsacions”.Però, en realitat, a partir del setembre de 2012 s’estan denegant les targetes sanitàries a persones en aquesta situació, el que s’agreujarà a partir del proper mes d’abril, quan quedaran en una de les següents situacions:
    • Els que estiguin assegurats, continuaran tenint la targeta sanitària i l’atenció complerta.
    • Els que no estiguin assegurats hauran de renovar la targeta, tenint dret a:
      • Assistència complerta, si són menors de 18 anys, dones embarassades (embaràs, part i postpart), sol.licitants de protecció internacional o víctimes del tràfic de persones.
      • Només assistència primària i urgències, si porten entre 3 mesos i 1 any empadronats, i també assistència especialitzada quan portin més d’un any.
      • No tindran targeta i només tindran dret a assistència urgent en cas d’accident o malaltia greu fins l’alta mèdica, les persones amb menys de 3 mesos d’empadronament o no empadronades.

    La pròpia Generalitat calcula que, a partir del 31 de març, uns 10.000 immigrants sense papers es quedaran sense targeta sanitària, i bona part de la resta dels 100.000 integrants d’aquest col.lectiu veuran reduït el seu dret a la salut. L’exclusió sanitària que representen aquestes mesures s’agreuja per situació d’inseguretat en que queden aquestes persones, ja que els canvis en la seva situació administrativa o laboral podran comportar la seva exclusió de la totalitat o una part de l’assistència sanitària.

    A Catalunya no ens salvarem, doncs, de l’exclusió social implícita en les mesures del RD 16/2012. Diverses associacions han posat en marxa l’Observatori per l’atenció sanitària universal a Catalunya, i adoptaran accions d’acompanyament i assessorament a les persones que resultin víctimes d’aquestes mesures excloents.https://dempeusperlasalut.wordpress.com/2013/03/14/exclusion-sanitaria-para-los-inmigrantes-en-situacion-irregular-a-partir-del-uno-de-abril/

El Govern de Convergència i Unió -i el partit Esquerra Republicana de Catalunya que li dóna suport- , segueixen doncs sense enfrontar-se amb el Govern central quan es tracta de defensar els drets socials, i continuen amb la seva agenda oculta de debilitar la sanitat pública i afavorir la privada.

Per això, els moviments ciutadans en defensa de la sanitat i la salut pública (en els que s’integra ATTAC Acordem)hem de seguir vigilant el que faran en els propers mesos, i com es tractarà la sanitat en els pressupostos pendents d’aprovar.

Font: ATTAC Acordem

Acerca de Dempeus per la salut pública

Col·lectiu de persones en defensa de la salut pública
Esta entrada fue publicada en Real Decreto-Ley 16/2012, sanidad pública y etiquetada , . Guarda el enlace permanente.

3 respuestas a La privatització i l’exclusió avancen a la sanitat catalana

  1. Pingback: Penitencia obligada de la sanidad y procesión de las “doloroses retallades” | Punts de Vista

  2. Pingback: Con Jaume II vivíamos mejor (VI) | Bosque de Brocelandia

Deja un comentario