Comín “entierra” el Visc+ … ?


El conseller de Salut ha anunciat al Parlament que no es vendran dades sanitàries amb finalitats científiques

Toni Barbarà expresa la seva opinió personal sobre “l’enterrament” del projecte VISC+ en paraules del conseller Comín.  De moment hem aconseguit que ho verbalitzin en públic. Al proper Ple ordinari al Parlament, que serà després de les eleccions del 26J, els ho farem votar en una moció. Aquí teniu els vídeos de la seqüència de la interpel.lació. 

Ple del Parlament. 02/06/2016 – sessió ordinària

Interpel·lació al Govern sobre el projecte VISC+De 11:01:53 a 11:34:02 – Durada: 32 m. 9 s.

http://www.parlament.cat/web/canal-parlament/sequencia/videos/index.html?p_cp1=7709646&p_cp3=7710031

No es podrà negar que el nou conseller de salut, Toni Comín, no és un eficaç productor de titulars de comunicació. El anuncis – estrella de les seves polítiques es van succeint i presenten un perfil calculadament i premeditada progressista, per tal d’esborrar (entre d’altres coses) la infame estela i el pèssim record, encara urticaric, del seu predecessor Boi Ruiz.

Notori que son temps electorals i de recomposició del puzle polític i que tota estratègia que generi simpaties val el seu pes en or. Temps deia especialment intensos i molt determinants d’un futur que es presenta molt obert en funció de cada pas.

Perspectiva obliga: Horitzó immediat d’ RE-eleccions generals a final de mes i un termini de legislatura i de govern català que mai superarà els 12 mesos en el cas de major ( i procel·losa) longevitat.

Temps també de “marcar” plasmar legislacions, blindatges, normatives, condicions. Que cal actuar veloçment que les fulles del calendari cauen ràpid.

Els grans poders econòmics, aquells que manen sense necessitat de concórrer a eleccions, han de garantir-se escenaris amables i proclius a la continuïtat del negoci. O millor encara a la seva expansió. Han de jugar els seus suports, presents i futurs, en funció del tracte rebut o a rebre per part dels previsibles actors polítics

Però tornem al Comín, dels que no ens hem apartat gens ni que pugui semblar-ho.

En el temps que porta liderant la Conselleria, ha produït titulars que volen impactar en el sentit d’un caràcter inequívocament social: “Faré la desprivatització més gran que mai s’ha vist a Catalunya“, o la “transparencia a partir d’ara serà total i absoluta“, etc.

Clar que aquestes cridaneres intencions contrasten desprès amb iguals, i més,i nous processos de col·laboració públic- privada  altrament dits … externalitzacions, concertacions, …privatitzacions, Dins l’àmbit sanitari estricte, els serveis auxiliars i complementaris, la salut mental i sobretot en el sector sòcio-sanitari.

La gran traca del Consorcis i les conxorxes

Salut Mar 2Fa uns poc dies, i malgrat la opacitat del procediment, va esclatar la noticia de la fase definitiva de reforma d’Estatuts del Consorci Salut Mar a Barcelona.

Els seus continguts van aixecar una onada de respostes en contra. Tot i l’habitual llenguatge críptic tan propi d’aquesta mena de textos la seva intencionalitat era massa evident: menys control dels rectors, més flexibilitat de gestió i contractació, més disponibilitat competencial per a gerència, i sobretot més cobertura legal a possibles concerts, convenis, externalitzacions i fins i tot ubicació d’ instal·lacions i de serveis privats dins els centres sanitaris públics.

La resposta sindical i de moviments socials diversos van alertar la denuncia i van activar-se fins aconseguir que la part municipal del Consorci, el 40 % de l’Ajuntament de Barcelona, anunciés que NO votaria a favor la ratificació del text amb l’adscripció finalista al el CatSalut. El punt va ser retirat de l’ orde del dia el 23 de maig.

Tema aturat momentàniament. Una moratòria, que no pas una retirada. Temps guanyat per intervenir, per exigir rectificacions. Per canviar la direcció i els objectius elaborats.

Actors i actrius al conflicte.

És just i necessari reconèixer el paper jugat en aquesta rectificació per part de forces sindicals i algunes polítiques, però penso que és molt meritori i digne de destacar la mobilització ciutadana encapçalada pel mateixos veïns i veïnes, usuaris a la fi, de l’Hospital del Mar, i també de la Marea Blanca de Catalunya que junt amb d’altres entitats socials van promoure immediates concentracions i denuncies.

El més amenaçador però és el descobriment, tot tirant del fil, que la “reforma estatuària” era una maniobra d’ampla abast i que afectava a un bon nombre de Consorcis. Amb canvis de caràcter particular d’adequació a cada realitat i més que opinables, i amb un leitmotiv de fons en el sentit d’obrir les portes (més encara) a la mercantilització d’allò públic.

Ara el cas Visc+ …

Hores, pocs dies desprès, dijous 2 de juny el conseller esclata una altra Noticia als mitjans:

http://ccaa.elpais.com/ccaa/2016/06/02/catalunya/1464863725_879219.html

(aquel contestat Projecte Visc+)

PROJECTEvisc+ copia

Cartell de l’acte informatiu dobre el projecte VISC+

Potser és moment de recordar també aquí que fa força temps que algunes organitzacions van iniciar una duríssima tasca de denuncia i d’oposició al projecte que des de AQuAS pilotava el Sr. Josep M. Argimon (per cert ara Subdirector del Catsalut !!)

Van ser temps profètics des de Cafèambllet, de rigorós treball parlamentari i polític desenvolupat per CSQP, ICV  i la CUP, o d’algunes persones rellevants en el món de la bioètica ( de la UB), o de la sanitat pública, dels posicionaments coherents i argumentats d’entitats com la Marea Blanca (i dins d’ella d’aquesta Dempeus), de veïnes i veïns que a les portes de l’Hospital de Mataró o del Clínic van començar a recollir fulls i signatures contra la utilització mercantil de les dades mèdiques…  . No faré ara ni aquí el llistat, en canvi, de solemnes institucions, comitès d’expertesa, i sonades autoritats sanitàries que van donar el seu suport entusiasta al Visc+.

https://dempeusperlasalut.wordpress.com/2014/10/17/interpel%c2%b7lacio-a-boi-ruiz-sobre-el-programa-visc/

https://bloclaratera.wordpress.com/2015/04/16/pocs-minuts-molt-a-dir-del-visc-aclariments-saludables/

Visc+ acte 2 16 9 15Obligat recordar la Jornada monogràfica de Marea Blanca que vam celebrar el 16 de juny de 2015 a l’Aula Magna de Geografia i’ Història de la UB.

I que va permetre aquestes conclusions. TENIEM RAÓ !!!

Ara hem guanyat temps i el compromís de refer des de zero el debat sobre l’ús degut democràtic i ètic de les dades, del big data, per allò que sí és útil a la recerca, als estudiosos, als requeriments de científics, socials i públic amb garanties de NO mercantilització ni de negoci.

Ara seguirem amatents/es a les noves propostes i objectius que plantegi la Conselleria i AQuAS, en el ben entès que s’ha anunciat un ampla procediment participat per diversos actors,… entre els quals les organitzacions en defensa de la salut i la sanitat públiques.

Marea Blanca hi serà i ho farà “dempeus” portant la veu dels moviments socials en defensa del Sistema Públic i Nacional de Salut

Avui celebrem un nou pas que demostra que quan es lluita, de vegades, “es corre el risc de guanyar”

Salut !

Toni Barbarà

………………

 

CONCLUSIONS  DE LA JORNADA DE LA MAREA BLANCA SOBRE EL VISC+ , PROJECTE DE VENDA DE DADES SANITÀRIES

Barcelona, 16 de setembre del 2015

Teníem i tenim raons per oposar-nos i denunciar el projecte Visc+ com una agressió mercantilista i fraudulenta a la nostra intimitat i als nostres drets. És aquesta oposició, la mobilització a diversos nivells,  la visualització pública i la nostra denúncia dels perills i aspectes més foscos del projecte, la que ha permès que el projecte inicial del Visc+ hagi millorat considerablement. Però hi ha aspectes no resolts pels que hem de seguir treballant.

Denunciem la manca de transparència i l’absència de debat públic i científic en una qüestió tan sensible com aquesta. No tolerarem que els nostres dirigents prenguin decisions en àmbits sensibles de la nostra vida personal i social sense tenir en compte els nostres drets, opinions i preferències.

Alertem contra el perill que interessos aliens a la bona atenció a la salut de la ciutadania puguin condicionar la pràctica assistencial. Qui paga pot manar sobre el que es recull a les històries clíniques i, fins i tot, sobre el que es fa a les consultes. Alertem contra el perill de malmetre la història clínica com a instrument de la confiança indispensable entre professional i pacient. Som davant una font de negoci multimilionari. Els interessos de les grans companyies són evidents: mútues, companyies d’assegurances, empreses de treball, farmacèutiques, publicitàries

Escoltats  experts independents i revisat el marc legal vigent, queda absolutament clar que NO és lícit vendre ni traficar amb les nostres dades sanitàries. Ni la Constitució, ni l’Estatut d’Autonomia de Catalunya, ni el Codi Penal, ni les Lleis d’Autonomia del Pacient permeten un ús de les històries clíniques que no siguin l’assistència i la recerca pública. La irrupció tecnològica en el camp de la big data i l’ús de les grans bases d’arxius obliguen a actualitzar la legislació per seguir garantint els drets dels ciutadans.

Demanem tutela i garanties públiques per saber què se’n fa de les dades, què es vol investigar i en quines condicions. Reiterem la nostra millor disposició cívica i solidaria a facilitar les nostres dades amb les màximes garanties d’anonimització per a les finalitats legítimes previstes a les lleis: investigació, epidemiologia i avaluació per a finalitats d’interès públic.

En el moment actual, ningú no pot donar garanties plenes d’anonimització. Tot el que es pot anonimitzar- encriptar es podrà desencriptar creuant diverses bases de dades. En tot cas, els poders públics han de garantir que es posin tots els recursos disponibles per assolir els nivells màxims d’anonimització possible.

No acceptem un consentiment implícit per la cessió de dades sanitàries. Cal sol·licitar una autorització explícita per a cedir/ vendre aquestes informacions privades i sensibles

Per tant, cal que el Govern aturi el procés iniciat  fins que no hi hagi compromís absolut amb la privacitat de les dades i la garantia de no introduir elements de caràcter comercial ni de lucre empresarial tant en la fase inicial com en les successives. Mentre, seguirem promovent amb caràcter preventiu la signatura de fulls individuals de negació de cessió de dades segons recull el projecte Visc+  (opt ut) i fent responsables legals a l’Administració, a l’AQUAS i a les entitats gestores en cas d’incompliment d’aquesta desautorització

Acerca de Dempeus per la salut pública

Col·lectiu de persones en defensa de la salut pública
Esta entrada fue publicada en Privatización, sanidad pública y etiquetada . Guarda el enlace permanente.

Una respuesta a Comín “entierra” el Visc+ … ?

  1. Pingback: Mochilas y amigos visibles

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s