El cost de les obres del Moisès Broggi es va disparar un 111% en cinc anys


La Sindicatura de Cuentas ja va denunciar irregularitats en l’ obra del Hospital del Baix Llobregat Moisès Broggi a l’any 2010, com vàrem informar puntualment en aquest bloc.
També l’Àngels Martínez Castells va denunciar la utilització del nom del Dr. Moisès Broggi per aquest Hospital, fet amb criteris privatitzadors i amb procediments, com a mínim, discutibles: (Inauguració de l’Hospital Moises Broggi amb acusacions de frau)

Ara, sis anys després, la Sindicatura veu indicis de responsabilitat comptable per despeses no previstes en els plecs del concurs.

Hauran de passar sis anys més per que es determinin les responsablilitats, s’identifiquin els responsables i s’els condemni i penalitzi conseqüentment?

Informa JESSICA MOUZO QUINTÁNS

La Sindicatura de Comptes ha destapat una nova onada d’irregularitats en la construcció de l’hospital Moisès Broggi de Sant Joan Despí. Sis anys després de la publicació d’un informe que va revelar sobrecostos i adjudicacions a dit en les obres del centre sanitari —propietat del Consorci Sanitari Integral (CSI)—, l’ens fiscalitzador ha tornat a investigar el controvertit procés de construcció i finançament de l’hospital comarcal. Les obres del complex sanitari es van adjudicar el 2005 al grup empresarial Sanibaix Construcció i Serveis, S. A. per 42,55 milions d’euros. No obstant això, després de successives modificacions contractuals, el preu de l’obra va arribar als 90 milions, un 111% més, el 2010. La Sindicatura explica en el seu informe, redactat a petició del Parlament, que “existeixen possibles indicis de responsabilitat comptable” per sobrecostos irregulars no previstos en els plecs del concurs inicial.

La Sindicatura es reafirma en les irregularitats detectades en el seu primer informe, com els contractes a dit: El CSI va convocar un concurs d’idees per a l’avantprojecte de l’hospital que va guanyar el despatx Brullet-Pineda Arquitectes però després, els altres contractes —el projecte bàsic, l’informe mediambiental i dos projectes executius— es van adjudicar directament a aquesta mateixa empresa sense passar per un procés de licitació previ. A més, malgrat que es van retardar en el lliurament dels treballs encarregats, l’empresa pública que va licitar el concurs no va aplicar cap de les sancions previstes en el contracte en cas de retard. En total, els honoraris pagats a aquesta empresa d’arquitectes van ascendir a 2,8 milions d’euros.

En aquest informe l’ens fiscalitzador se centra a estudiar de manera minuciosa la construcció de les obres de l’hospital. La Sindicatura sosté que moltes de les modificacions contractuals que van inflar el cost de les obres contravenen la Llei de contractes públics. Els sobrecostos arrenquen des de la mateixa signatura del contracte d’adjudicació de les obres. L’empresa Sanitat Integral del Baix Llobregat (SIBLL) —creada ad hoc pel CSI— va licitar el concurs per construir l’hospital i Sanibaix va guanyar el concurs per 42,55 milions però ja en el contracte inicial va fer pujar la xifra de cost de l’obra en 6,75 milions (49,30 milions, en total) per “treballs extraordinaris de fonamentació i moviments de terra” que requeria l’obra segons “nous estudis realitzats sobre l’emplaçament de l’hospital”. La Sindicatura veu aquí ja la primera irregularitat perquè, encara que els plecs del concurs preveien que l’adjudicatari proposés les modificacions funcionals o qualitatives que considerés oportunes, aquests canvis no podien suposar un increment de la proposta econòmica.

El 2006, la signatura d’un altre contracte entre SIBLL i Sanibaix va modificar diverses clàusules del contracte inicial que van inflar de nou els costos de l’obra i van retardar la finalització del projecte. La construcció de l’hospital va ascendir a 56,4 milions —2,32 milions més— per canvis de canonades, quatre més per modificar el projecte de construcció i supervisió de l’obra i mig milió més en honoraris. “L’increment de preu per canvis en el projecte va ser incorrecte, ja que corresponia a modificacions del projecte executiu que no van implicar un augment de la superfície construïda i, per tant, d’acord amb els plecs, no podien implicar augment de preu”, raona la Sindicatura.

Però els canvis i increments de preu no acaben aquí. El 2007, un nou contracte entre CSI i Sanibaix va incorporar modificacions en el projecte arquitectònic de l’hospital. El pressupost de les obres es reduïa amb aquest canvi en 1,37 milions però, lluny de baixar la suma total, el contracte destinava aquesta quantitat a incrementar els honoraris als redactors del projecte i als directors d’obra.

No obstant això, el gran increment de pressupost en les obres es va produir també el 2007 després d’una reunió entre el Servei Català de la Salut, els arquitectes, Sanibaix, el CSI i SIBLL. Es va redactar un nou projecte executiu per construir l’hospital i es va augmentar el pressupost d’execució del contracte a 87 milions d’euros, és a dir, amb un sobrecost de 30,76 milions. D’aquest increment, 22,88 milions responien a canvis per l’ampliació del projecte i un altre milió més per pagar més honoraris als directors d’obra. A més, el nou pressupost incloïa 6,3 milions per interessos intercalars durant la construcció de l’hospital i mig milió pels costos de paralització de l’obra. L’ens fiscalitzador objecta que els interessos intercalars —el cost financer originat per l’endeutament necessari de l’adjudicatari per executar la inversió inicial—  tampoc estaven inclosos en els plecs del concurs.

El 2009, SIBLL i Sanibaix signen un altre contracte nou per incorporar a l’hospital un edifici annex on situar-hi una ampliació de la cafeteria i del servei de medicina hiperbàrica, entre d’altres equipaments. El preu era de 3 milions, amb el qual les obres totals del Moisès Broggi ascendien a 90 milions d’euros.

Després d’analitzar tot el procés, la Sindicatura sosté que hi ha “indicis” de responsabilitat comptable per al CSI. L’ens fiscalitzador veu un “possible perjudici econòmic” derivat que “els interessos intercalars no estan previstos en els plecs i l’increment dels costos de finançament va en contra del sistema establert en el plec de clàusules administratives particulars”. La Sindicatura considera que, en haver-se produit tants canvis substancials respecte a l’acord recollit en els plecs de la licitació, el CSI hauria d’haver rescindit el contracte amb Sanibaix i haver convocat un nou concurs.

En les seves al·legacions, el CSI assegura que “està en absolut desacord” amb les conclusions de la Sindicatura. No obstant això, l’ens fiscalitzador, una vegada llegits els al·legats, amb prou feines va modificar un parell de frases de les seves conclusions finals.

Font: El Pais

Acerca de Dempeus per la salut pública

Col·lectiu de persones en defensa de la salut pública
Esta entrada fue publicada en sanidad pública y etiquetada , . Guarda el enlace permanente.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s