Les embarassades, en qualsevol situació administrativa, han de ser ateses al sistema públic


Fa uns dies es va publicar una entrada al bloc del PTAC (Punt de trobada d’afectades per la crisi) denunciant un nou cas de denegació d’atenció a una embarassada a l’ASSIR de Sant Andreu. Ràpidament l’Institut Català de la Salut (ICS) de Barcelona va publicar un comunicat al seu web i diverses piulades a les xarxes socials on desmentia aquesta informació i afirmava que aquesta dona havia estat atesa sense cap problema a l’ASSIR de Sant Andreu.

Si bé és cert que finalment aquesta pacient va ser atesa i se li han programat les visites pertinents, considerem que és important no oblidar alguns aspectes que el comunicat de l’ICS no reflecteix i posar sobre la taula una sèrie de reflexions al respecte.

  •  El que es denuncia en el post de la PTAC no és tant que la pacient no fos atesa sinó les dificultats i traves amb les quals es va trobar per tal d’aconseguir una atenció normalitzada. És probable que si la dona no hagués estat acompanyada per d’altres persones no hagués estat atesa en aquell moment o hagués hagut de pagar per una visita que en realitat no se li hauria de facturar.
  •  Des de la Pasucat (Plataforma per una atenció sanitària universal a Catalunya) i Jo Sí Sanitat Universal s’han denunciat i s’han publicat dades sobre l’existència de dificultats en l’atenció de dones embarassades en situació irregular a Catalunya. És més, alguns d’aquests casos s’han detectat a l’ASSIR de Sant Andreu i en diversos centres de l’ICS. Desconeixem si el motiu de fons és el racisme però el que sí està clar és que aquestes dones són discriminades en motiu del seu origen i situació administrativa.
  •  El RDL 16/2012 i la instrucció catalana 10/2012 indiquen que les dones embarassades tenen dret a l’atenció sanitària a través del sistema públic de salut i no consta en cap dels dos textos que aquest dret estigui vinculat a l’empadronament. De fet, el CatSalut assegura que totes les dones embarassades i els menors d’edat en situació administrativa irregular tenen garantida l’assistència sanitària i poden demanar directament la targeta sanitària individual (TIS) als seus CAPs. Per tant, és inacceptable que l’empadronament condicioni o retardi l’atenció en aquests casos especialment vulnerables. Esperar un, dos o tres mesos pot ser decisiu en el control d’un embaràs. Creiem que el que s’hauria d’haver fet en el cas denunciat és prioritzar i formalitzar la visita de la usuària i, posteriorment, informar-la degudament dels passos a seguir per les següents visites.
  • Malgrat les accions i denúncies de la Pasucat i de Josí i malgrat haver posar en coneixement a responsables d’atenció a l’usuari i gestors de l’ICS de les situacions de dificultats en l’atenció a causa del RDL i la instrucció, la situació continua igual.

Valorem positivament el comunicat emès per l’ICS però lamentem que fins ara aquesta entitat no hagi contactat activament amb cap de les dues plataformes i que hagi esperat 2 anys a emetre el seu primer comunicat públic malgrat les nostres reiterades denúncies sobre casos similars. Volem informar l’ICS que aquest no és un cas aïllat i si realment considera aquesta una qüestió sensible hauria d’estar interessat a conèixer i millorar els punts febles de l’atenció a l’usuari dels seus serveis.

Font: FOCAP

Acerca de Dempeus per la salut pública

Col·lectiu de persones en defensa de la salut pública
Esta entrada fue publicada en Convocatorias, Real Decreto-Ley 16/2012, sanidad pública y etiquetada . Guarda el enlace permanente.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s