Abans del tràmit parlamentari d’aprovació dels pressupostos, desenes de persones acampen al Parlament després d’una jornada de mobilitzacions generals.
Educació i Sanitat protagonitzen les protestes contra les retallades
Les protestes comencen a proliferar. La reforma laboral de Rajoy i les retallades del Govern han servit per generalitzar les protestes en diversos sectors, principalment Educació i Sanitat. Un dels marcs escollits per a la protesta és a les portes del Parlament, on aquest dimecres s’aprovaran els pressupostos de la Generalitat. Abans de les tancades en centres escolars de tot Catalunya, delegats de sindicats de professors, sostenint espelmes i esqueles, han protagonitzat davant del Parlament dimarts a la nit una «vetlla per l’assassinat dels serveis públics». Després de la concentració, alguns assistents han plantat tendes de campanya davant de la cambra amb la intenció de pernoctar al parc de la Ciutadella.
Docents de desenes d’instituts, escoles i guarderies s’han tancat als seus centres escolars per passar la nit de dimarts i protestar contra de les retallades en educació i en les condicions laborals la vigília del debat dels pressupostos de la Generalitat. Fonts de CCOO, USTEC, UGT i ASPEPC han informat que les tancades es realitzaran en, almenys, una vintena de localitats de la província de Barcelona, mentre que en les altres províncies catalanes s’han anat sumant centres al llarg de la tarda. El sindicat CGT ha comptabilitzat uns 50 centres en què hi haurà tancades, mentre que CCOO estima uns 80 escoles i instituts de tot Catalunya, majoritàriament a l’àrea metropolitana de Barcelona. S’ha habilitat webs en què és possible fer el seguiment de les mobilitzacions, fins i tot en un mapa de google.
Centres de la protesta
En alguna de les poblacions de l’àrea metropolitana, Barcelona ciutat inclosa, la protesta es fa en més d’un centre escolar, com és el cas de Badalona, on fan tancades en una desena d’escoles i instituts. An l’escola Josep Boada de Badalona han decidit passar la nit unes 22 persones, majoritàriament mestres i personal del servei de menjador, segons ha explicat a Efe el director del centre, Casto García. «Ja estem cansats, ja n’hi ha prou de reduir serveis i el pressupost, que ja no ens arriben els recursos», s’ha queixat.
Precisament a Badalona, a l’institut La Pineda participa en la tancada un ‘il·lustre’ docent que actualment és el secretari general de CCOO de Catalunya, Joan Carles Gallego, que recolza l’acció al seu antic lloc de treball. Les tancades en escoles coincideixen amb les que també s’han produït a les universitats Autònoma de Barcelona, Politècnica de Catalunya i de Girona, amb més d’un centenar de delegats sindicals, en el seu conjunt, que protesten també per les retallades en les subvencions a les universitats públiques. Les protestes, informa CCOO de Catalunya, pretenen denunciar les noves retallades que el Govern incorpora en el projecte de llei d’acompanyament dels pressupostos de la Generalitat i que «liquiden drets laborals del personal de les universitats», assegura el sindicat.