Límit de 80 Km/h i velocitat variable per la millora de la salut i el medi ambient


limit80Amb motiu de l’alt índex de contaminació atmosfèrica que patim els barcelonins la companya Montse Cervera del CAPS, en envia aquest comunicat que es suma a les denúncies sobre la contaminació mediambiental que ja hem fet en aquest bloc (La salud, la contaminación y el límite de velocidad) i també a Punts de Vista (Salud, contaminación y electoralismo) i la DECLARACIÓN A FAVOR DE LIMITAR LA VELOCIDAD EN LOS ACCESOS A BARCELONA que reproduim a continuació.

D’ençà cap aqui s’estan succeint unes frases antològiques dels màxims responsables del Medi Ambient dels governs metropolitans de Madrid i Barcelona, aquestes les recollia ahir Ignacio Escolar en el seu bloc:

Alberto Ruiz Gallardón, alcalde de Madrid: “El aire está mejor que nunca” .

Ignacio González, vicepresidente de la Comunidad de Madrid: “La contaminación es un fenómeno natural, propio de esta época del año”.

Ana Botella, concejal de Medio Ambiente de Madrid: “El paro asfixia más”.

A les que es suma avui la directora general de Qualitat Ambiental Assumpta Farran: «La normativa ambiental europea és absolutament incomplible» .

Dons estem en bones mans!!!la-ciudad-olla

Declaracionlimite-1limit-80

Declaracionlimite-2  

Declaració del CAPS sobre el límit de velocitat. 

Tret de l’Informe del Medi Ambient i la Salut, elaborat pel Centre d’Anàlisi i Programes Sanitaris (CAPS) amb el suport del Consell Assessor pel Desenvolupament Sostenible (CADS) de la Generalitat de Catalunya. Setembre 2010.
Per consultar tot l’informe es pot anar a: http://www.caps.cat /medi ambient/documents


O be a: http://caps.cat/images/stories/INFORMECAPSmediamb.pdf

En l’esmentat Informe dèiem com a conclusions d’aquest tema segons les experiències en varies ciutats europees que havíem consultat i en l’Àrea Metropolitana de Barcelona:

Límit de velocitat a 80 Km/h.

  • Hi ha una millora de la qualitat de l’aire deguda a una reducció del consum de combustible i de les emissions dels contaminants primaris.
  • Hi ha una reducció del soroll.
  • Milloren les condicions de circulació (incrementa la fluïdesa) i la seguretat (disminueix el nombre i gravetat dels accidents).
  • Referent a la salut, la disminució dels nivells de contaminació impliquen un increment de l’esperança de vida de la població.
  • L’aplicació d’aquesta mesura sembla donar resultats positius, però ha de ser complementada amb d’altres.
  • Aquestes dades no són fàcilment extrapolables a altres regions i països ja que depenen de molts factors (el nombre de vehicles que circulen, el parc de vehicles (antiguitat, tipus de combustible, manteniment etc.).
  • L’eficàcia d’aquesta mesura podria justificar l’aplicació en d’altres poblacions de grans dimensions a Catalunya.
  • En altres països on s’ha aplicat la mateixa mesura, s’han aconseguit millores més destacables. A Rotterdam (Holanda), la disminució de les emissions de NOx procedents del trànsit va ser del 25% al 2005, fet que podria indicar, que encara es pot fer un esforç major en aquesta direcció.

Velocitat variable

  • La velocitat variable fa disminuir les congestions i millora la fluïdesa del trànsit (fet que evita les frenades i les arrencades on s’emeten gran part dels contaminants). En conseqüència, el consum de combustible disminueix, així com les emissions de contaminants atmosfèrics amb el conseqüent benefici per a la salut.
  • La implementació no suposa una gran despesa econòmica i el sistema funciona de manera bastant autònoma un cop s’ha posat en marxa.
  • – És molt important adaptar la integració de la informació segons les necessitats específiques de cada regió (meteorologia, densitat de trànsit, estat de les carreteres, etc.); quantes més dades s’avaluïn, més eficient serà la mesura.
  • Cal posar especial atenció en la durada dels trajectes, ja que s’ha vist que en forces casos pot incrementa-la. S’hauria de procurar minimitzar aquest increment, i alhora fer entendre als conductors que els beneficis de la mesura ho mereixen.
  • Reducció evident dels accidents i de la seva gravetat.
  • S’aprecia una reducció del soroll.
  • Les polítiques d’informació i sensibilització sobre la mesura són importants per assegurar el bon funcionament de la mesura i obtenir el canvi de conducta dels usuaris tal i com s’ha produït en les zones d’aplicació a Europa i Estats Units.
  • La mesura pot comportar canvis indirectes en la conducció com per exemple la diferent utilització dels carrils.

Les dues mesures juntes

Ambdues mesures són interessants i efectives per a la reducció de la contaminació, la congestió, el soroll i els accidents. Com ja s’ha comentat, la limitació dels 80km/h disminueix les emissions, i aquest fet es deu més a la reducció de les altes velocitats que a la disminució de la congestió. Cal dir, però, que la velocitat variable aconsegueix reduir més la congestió i augmentar la fluïdesa (i per tant redueix més la contaminació associada a les parades i arrencades i a les baixes velocitats). Seria interessant establir una velocitat mínima permesa que contempli l’òptim d’eficiència dels combustibles. L’aplicació de la velocitat variable sobre la limitació de 80km/h (és a dir, la suma de les dues mesures), implica uns resultats millors tal i com s’està fent a la C-31 i la C-32. El mateix model es podria estendre a altres zones de l’Àrea Metropolitana de Barcelona.

Cap de les dues mesures aplicades a l’Àrea Metropolitana de Barcelona van ser ben acollides per la població a diferència d’altres països. El desconeixement dels motius de la mesura i la sensació d’ésser tan sols una mesura recaptatòria en podrien ser la causa. Per això semblen necessàries campanyes informatives més eficients que aprofundeixin en els motius de les mesures i persegueixin un objectiu real de sensibilització per la millora de la salut i el medi.

En conclusió, veien les bones pràctiques de moltes ciutats d’Europa i Amèrica que varem revisar en el citat Informe, creiem que la decisió presa pel actual govern de Catalunya, a més de ser un error des del punt de vista de la evidència científica, es també un error polític, doncs no ajuda gens, al contrari, a la necessària educació ciutadana en aquest tema, imprescindible per fer front als interessos econòmics d’uns quants i a la opinió de gent ignorant i frívola que el que defensen es la llibertat absoluta de corre per les carreteres i el dret a matar per accident o lentament per contaminació.

Acerca de Dempeus per la salut pública

Col·lectiu de persones en defensa de la salut pública
Esta entrada fue publicada en Medio ambiente, Salud pública y etiquetada , , . Guarda el enlace permanente.

Deja una respuesta

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Salir /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Salir /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Salir /  Cambiar )

Conectando a %s