La salud, la contaminación y el límite de velocidad


colon-contaminat.jpgHoy se han publicado dos artículos en la prensa de Barcelona que inciden en la misma cuestión: la importancia que la limitación en la velocidad tiene para la salud. Los reproducimos a continuación  en la medida que ambos están avalados por reconocidos expertos en el tema. Y desde Dempeus per la Salut Pública pensamos ¿no sería mejor hacer caso a los que realmente entienden de contaminación y medidas ambientales, a las personas que trabajan en medio ambiente y sanidad y ven día a día las consecuencias que el smog provoca en nuestro aparato respiratorio, que empeñarse en cumplir unas promesas electorales que dieron juego para conquistar mayorías, pero que se puede demostrar claramente que van en perjuicio de la mayoría de la población?  En este sentido, adjuntamos  link con una declaración a favor de limitar la velocidad en los accesos a Barcelona.

Podeis encontrar más argumentos  en este artículo, de David Rodriguez, director del Servei Metereològic de Catalunya, y publicado en El Periodico, donde añade además argumentos de seguridad viaria y calidad de vida absolutamente incuestionables :

Límit de velocitat i meteorologia

david-rodriguez.jpgEl debat sobre el límit de velocitat a determinades vies de l’Àrea Metropolitana de Barcelona acaba d’arribar a l’àmbit de la meteorologia. La Generalitat està demanant informes diaris sobre la situació del temps al Servei Meteorològic de Catalunya com a base per a determinar la velocitat màxima dels vehicles. Això representa una novetat al voltant de la discussió sobre la conveniència de la mesura dels 80 quilòmetres hora aprovada pel govern de l’Entesa.

 Des d’un punt de vista científic, és cert que en una situació anticiclònica existeix una major concentració de gasos contaminants. Però també és cert que a Catalunya més d’un 60% dels dies de l’any estan associats a aquesta situació meteorològica de manera més o menys intensa. Per altra banda, les situacions oposades, és a dir, de baixes pressions, venen acompanyades en moltes ocasions de precipitacions. En aquest sentit, a Catalunya plou una mitjana d’uns 90 dies l’any, fet que representa una important proporció dintre dels episodis no anticiclòniques.

 Partint d’aquestes dades, no s’acaba d’entendre quin serà el criteri del govern a l’hora d’establir la velocitat màxima a les nostres carreteres. Si és en funció de la intensitat de l’anticicló, el Servei Meteorològic de Catalunya acabarà sent decisiu per a executar les decisions? Quins seran els indicadors que determinin els llindars crítics? Com es determinaran els mateixos? I si la situació és de baixes pressions acompanyada de precipitacions, es convidarà a circular més ràpidament?

 La qüestió és que el govern està patint les contradiccions d’una promesa electoral sense cap fonament. El debat no pot centrar-s’hi en la meteorologia. Els informes científics han demostrat que la limitació de velocitat disminueix la contaminació i la sinistralitat al conjunt de tot període estudiat, on es combinen situacions meteorològiques diverses. El temps, variable que no està sota el control polític, pot contribuir a frenar o accelerar la dispersió de contaminants. Però la limitació de la velocitat comporta sempre una disminució de gasos nocius, i aquesta sí que és una variable que podem graduar des dels poders públics.

 En un primer moment, el govern ha negat les dades proporcionades pels informes tècnics, desautoritzant als experts en un exercici irresponsable d’anteposar els interessos polítics a l’evidència científica. I ara, de manera desesperada i improvisada, comencen a parlar del temps, contradient el sentit comú més elemental.

 Arribats a aquest punt de desorientació màxima al voltant d’aquest tema, el millor que pot fer CiU és mantenir la mesura de l’anterior govern. El medi ambient, la qualitat de vida, la salut de les persones, la seguretat a les carreteres, el rigor científic, i fins i tot la meteorologia, agrairien sens dubte que aquest debat es tanqués de manera intel·ligent.

David Rodriguez Albert

Director del Servei Meteorològic de Catalunya

NOTA: A primera hora d’aquesta tarda la Generalitat ha cessat al director del Servei Meteorològic, defensor de la ‘zona 80’, a ran de la gran difusió que está tenint aquest artícle. 

Reproduim el comentari que el mateix David Rodriguez Albert ha fet el el bloc Punts de Vista:


A las 13 horas de hoy, en conversación telefónica con el Secretari de Medi Ambient, me han comunicado que adelantaban mi cese unos días y lo ejecutaban hoy mismo, eidentemente a consecuencia de mis declaraciones públicas sobre el uso partidista de la meteorología para justificar aumentos o reducciones de velocidad.

Alguna fuente desconocida del govern ha declarado a Europa Press que el cese me lo comunicaron ayer, dando a entender que escribí el artículo como venganza. Eso es evidentemente falso. Yo he dado a todos los medios hora y persona que comunica hoy mi cese, y les he emplazado a que les digan quién, a qué hora y a qué teléfono me llamó el lunes el supuesto señor (o señora) X. Hemos de insistir en desenmascarar esta mentira, que queda aún más de manifiesto cuándo soy el único cargo que ha sido cesado sin nombrar a un sustituto.

Gracias, Angels, por tu apoyo.

David Rodriguez

On també podeu llegir el segon article sobre la lluita contra la contaminació ha estat publicat avui a El  Pais:

Acerca de Dempeus per la salut pública

Col·lectiu de persones en defensa de la salut pública
Esta entrada fue publicada en Medio ambiente y etiquetada , , . Guarda el enlace permanente.

Deja una respuesta

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Salir /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Salir /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Salir /  Cambiar )

Conectando a %s