«Atento» una externalització amb repressió laboral i pitjor servei públic


atentoDes de les posicions, valors i conceptes que venim defensant a DEMPEUS, volem denunciar les pràctiques anti-sindicals i anti-socials, la repressió sindical pura i dura que es practica en serveis públics fonamentals i de forma incomprensible en un Govern d’esquerres. Estem parlant de massa casos de subcontractació o externalització amb “ajustos” de plantilla i acomiadaments sistemàtics. En el cas que ara ens indigna, l’antiga “empresa” és substituida per una de nova de trista història laboral: “Atento”, que redimensiona plantilla i naturalment i impune, elimina aquelles persones que són particularment reivindicatives i/o ostenten una representació sindical. Més encara si s’han distingit per una tasca en ferm en defensa de les condicions de treball (ara, una delegada de CC.OO i una d’UGT, més 6 persones més).

I en aquest cas estem parlant del servei d’emergències, dels serveis d’atenció telefònica dels serveis 112 i 061, un tipus de treball que és capital per un bon resultat de tot l’equip i determinant per la rapidesa i eficàcia de l’ actuació sanitària i/o emergent condicionant sovint la mateixa supervivència de la persona damnificada o la seva mort. O l’aparició de seqüeles, o no, directament relacionades amb la demora en l’atenció sanitària.
Una millor discriminació i atenció orientadora des del servei telefònic de recepció de l’avís d’urgència pot ser vital per una bona pràctica–i de fet tota la bibliografia (European Resuscitation Council) sobre el tema ho demostra.

I aquesta idoneïtat en la primera recepció no és producte de la casualitat ni l’atzar. Només professionals especialment preparats i formats per a una tasca de tal responsabilitat poden respondre amb unes mínimes garanties a la situació, sempre colpidora, d’una sol·licitut d’atenció d’emergència. Encara més, la mateixa experiència professional esdevé un valor de veritable transcendència. Una orientació-cribat correcte en cada cas permet una optimització de cada intervenció amb tota la complexitat humana, i tècnica que suposa aquest tipus d’intervencions vitals.

Qualsevol perversió pretesament «estalviadora» representarà en tots els casos un “mal començament” del protocol assistencial i l’ argumentat objectiu de «racionalització de despesa» significarà tot el contrari: serà l’origen d’una mala resposta, quan no d’una tragèdia, impossible de reparar en termes de vida humana, de salut personal i social. Una simple “incorrecció” en l’aplicació dels protocols d’atenció en cada cas és doncs la causa d’un veritable daltabaix. I a més sovint pot acabar sent mortal.

Però la irracionalitat que s’estila, disfressada de “nova forma de gestió”, es situa en la línea d’aquesta pràctica ara també en fase d’implantació de substituir el clàssic “metge de porta” a les urgències d’un hospital per una persona d’infermeria… I això sense la capacitació i la formació imprescindible per atendre una de les tasques més difícils i rellevants de tot el servei d’urgències: pre-classificar el grau d’importància i emergència de cada cas que arriba a la porta d’entrada. Una feina que requereix les màximes virtuts d’ull clínic, d’experiència en profunditat, de capacitat de pronòstic, de formació i preparació professional i humana… I pretenen “estalviar” tot baixant el salari- qualificació del o de la professional que atén aquesta dura labor. I generant necessariament un seguit d’errors evitables, una incertesa que es contagia a tot el col·lectiu, una angoixa insuperable i patològica en el professional que ha d’atendre una tasca per la que no ha estat preparat, amb un increment demostrable de males practiques, Massa sovint, tractant-se de serveis d’alta especialització i sofisticació, aquestes situacions seran irreversibles i suposaran el fracàs de l’assistència.

no_a_los_despidos_en_atento_barracas_4.jpgAmb independència de qualsevol altra consideració de segon ordre en la qüestió que tractem, la única forma d’assistir i d’atendre el procés d’una emergència és fent-ho bé des del primer – i decisiu – pas de recepció telefònica. Els departaments i els sistemes intel·ligents no solament no se’n desfan d’aquestes persones experimentades i formades sinó que se’n asseguren la seva fidelitat i continuïtat: internalitzen aquestes prestacions i així asseguren una bona praxis de forma demostrada i contrastada.

A Catalunya, i a d’altres llocs, no se’n enteren i resulta dolorós de veure com un “govern d’esquerres” és capaç de protagonitzar aquestes externalitzacions que passen per l’acomiadament de persones difícilment substituibles… No se’n volen assabentar i cauen en les practiques de les dretes més arcaiques. Volen ser moderns i estalviadors i són pures còpies del pitxor mercadeig dels serveis públics. No és tolerable.

Des de les posicions, els valors i els conceptes que venim defensant a DEMPEUS donem tot el suport a les persones injustament acomiadades i denuciem aquest nou atac depredador del sistema públic de salut. Exigim la readmissió immediata d’aquestes treballadores així com la definitiva eradicació d’aquestes pèssimes practiques per a una societat que atengui millor les necessitats de les persones… en especial, en els moments més difícils.


Font: Punts de vista

Notícia relacionada: ‘Contact Center’, un refugio para el trabajo

Acerca de Dempeus per la salut pública

Col·lectiu de persones en defensa de la salut pública
Esta entrada fue publicada en Uncategorized y etiquetada , , , . Guarda el enlace permanente.

2 respuestas a «Atento» una externalització amb repressió laboral i pitjor servei públic

  1. Apa Buenas dijo:

    Al final el jamón barato acaba siendo carísimo !! Pero esta gente «atenta» más que de jamón entienden de «chorizos»… Vamos «patrás».

  2. àngels dijo:

    Es potdria fer una tesi doctoral amb tots els problemes laborals que ha anat provocant Atento a tots els llocs on s’ha instal.lat: una autèntica història de l’explotació negrera dels nostres dies… I li confien el servei d’emergències mèdiques… estan bojos o què?

Deja una respuesta

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Salir /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Salir /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Salir /  Cambiar )

Conectando a %s