Boi Ruiz: gurú teòric, desastre pràctic


Així qualifica Catalunya Press al conseller de Salut poc després de la Sessió informativa de la Comissió de Salut amb el conseller de Salut sobre el balanç i els resultats de l’atenció sanitària dels primers sis mesos del 2011 i el nou model de gestió de les llistes d’espera, aquest dimecres al Parlament, que si us interessa podeu veure al canal del Parlament, amb les corresponents repliques i contra repliques.
 

Es resigna en el dia a dia mentre fa grans conferències a Esade

El Conseller de Salut, Boi Ruiz, s’ha presentat al Parlament com si res hagués passat a la sanitat catalana. Com si no fos conscient que el sector està en peus de guerra i amenaça amb una vaga. Ha demanat més a l’Estat i a l’oposició.

Ruiz ha renunciat a gestionar millor el pressupost existent i ha basat bona part de la seva intervenció a demanar més inversió al govern sortint de les eleccions del 20-N. 20.000 milions per al conjunt de les autonomies, per ser exactes, mentre ell retalla un 10%.

Discursos com aquests centren el dia a dia del conseller en els últims temps, en els que es presenta com un gurú del futur de la sanitat pública en grans fòrums privats mentre la degrada en la gestió.

El conseller, com si no entengués que l’oposició li critiqui les seves retallades, li ha demanat als partits un “gran pacte polític per la sanitat”.

El conseller ha justificat les retallades –creu que han “valgut la pena”- i ha afirmat que l’esforç de 2011 “marcarà una base sòlida per començar una nova etapa en 2012″. Diu que no hi haurà retallades, una qüestió sobre la que els sindicats dubten. Aquest és un dels motius pel qual, de moment, no s’ha signat un acord en el marc de l’ICS.

Crítiques de l’oposició a les seves xifres

Durant la compareixença en el Parlament, Ruiz ha reconegut que les llistes d’espera han augmentat un 23% fins a les 70.000 persones i el temps mitjà també s’ha increment un 4,6%. Això durant els primers sis mesos de l’any, ja que les dades dels mesos en els que les retallades han estat més dures als hospitals no els ha facilitat.

L’oposició l’ha criticat per això, i pel fet que el mateix conseller es resigni i digui que “seran encara pitjors a final d’any”.

La diputada del PP Eva Garcia ha protagonitzat una de les intervencions més dures, acusant a Salut d’incomplir “reiteradament” resolucions del Parlament sobre el manteniment de serveis sanitaris i, fins i tot, la premissa per la qual el PP va facilitar l’aprovació dels pressupostos catalans, que va ser que no es reduís la qualitat assistencial en la sanitat.

El diputat del PSC Joan Sabaté, per la seva banda, ha deplorat l’”obsessió” de la Conselleria per comunicar (fora del Parlament), i ha demanat a Ruiz que tanqui les ferides amb el sector i se centri a buscar més recursos i construir confiança, en un to que el mateix conseller li ha agraït. Així mateix, Sabaté ha acusat Ruiz de “crear conflictes de forma gratuïta”.

La diputada Laia Ortiz (ICV-EUiA) ha lamentat les “enormes tensions” produïdes per les retallades i ha acusat al Govern de manejar informes ocults; Carme Capdevila (ERC) ha detallat que les dades de les llistes d’espera són previs a les retallades, i Jordi Cañas (C’s) ha assegurat que la realitat refuta les paraules de Ruiz i es pot apreciar un minvament de la qualitat assistencial

Font: Catalunya Press
 
Ens ha agradat especialment l’intervenció de Laia Ortiz de ICV-EUiA, que ampliem amb la ressenya de la web d’Iniciativa:
 

La diputada d’ICV-EUiA, Laia Ortiz, ha exigit avui al conseller de Salut, Boi Ruiz, que  “aclareixi, rectifiqui o marxi” perquè “no pot tutelar el dret a la salut dels ciutadans” després que ahir el conseller afirmés que “no existeix el dret a la salut”, i que “és un bé privat que depèn d’un mateix i no de l’Estat”. “No és un joc de paraules el dret de tots els ciutadans a accedir l’assistència sanitària de qualitat: està a l’article 43 de la Constitució, a l’estatut , i a la declaració universal de drets humans,  les lleis que vostè ha de complir”, li ha recordat Ortiz.

Durant la Comissió de Salut que ha tingut lloc aquest matí al Parlament, Ortiz ha acusat al conseller de presentar unes xifres que no són “creïbles” ni “contrastables”, totalment “dissociades de la realitat”. “No tenim xifres territorialitzades de l’impacte de la reducció de serveis”, ha lamentat la diputada que ha demanat al conseller quina és la incidència i la perspectiva de les desigualtats que generen la supressió de serveis, segons la tipologia dels barris o en funció del territori.

“Les xifres no ens acaben de lligar: diuen que el 90% dels llits estan disponibles però s’obliden de dir que no es poden utilitzar perquè les plantes estan tancades”, ha dit Ortiz que també ha demanat explicacions al conseller sobre si és veritat que el % de llits tancats varia en funció de si els hospitals són de titularitat pública o no. “Hi ha més penalització en centres públics tal com denuncia el Joan XXIII?”, ha preguntat alhora que ha insistit en demanar-li si pensa “trossejar l’ICS , permetre que hi entri capital privat i convertir-lo en un holding empresarial”.

“Vostè és el conseller pitjor valorat, per alguna cosa deu ser. Tenim centres ocupats, professionals que s’ofereixen a prestar servei de manera gratuïta i voluntària, l’informe del FOCAP que assegura que l’impacte en la plantilla de la seva retallada en centres i serveis d’atenció primària és de més de 1000 persones”, li dit Ortiz que també ha lamentat que “la població estigui desatesa”. Així, ha posat com a exemples de poblacions on se’ls ha retallat serveis com Badia del Vallès, Ca N’Oriac de Sabadell, o el tancament a l’estiu de Viladecavalls, Breda, o Anglès a  la Selva

Per tot plegat, la diputada ecosocialista li ha demanat al conseller de salut “transparència” en el rendiment de comptes, que no “emmascari les xifres” al seu favor i que porti al Parlament “els informes ocults”.

 

Font: ICV

Quant a dempeus

Col·lectiu de persones en defensa del Sistema Nacional de Salut
Aquesta entrada s'ha publicat en Salud pública, sanidad pública i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Boi Ruiz: gurú teòric, desastre pràctic

  1. Retroenllaç: Boi Ruiz, ni gurú, ni teórico de la sanidad… sólo desastre público. « Punts de Vista

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Canvia )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Canvia )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Canvia )

Connecting to %s